< Terug naar blog overzicht

Slaapkamertips voor een goede nachtrust

We hoeven je niet te vertellen hoe belangrijk een goede nachtrust is. Slecht slapen kan namelijk voor stress en andere ongemakken zorgen. Gelukkig kan je door middel van de juiste aankleding van je slaapkamer en een paar andere aanpassingen de kans op een goede nachtrust vergroten. Met deze tips zal je slapen als een roos.

Vermijd licht

Probeer je slaapkamer zo donker mogelijk te maken. Zelfs een klein beetje licht kan de aanmaak van melatonine, ook wel het ‘slaaphormoon’ genoemd, verstoren. Zo wordt je biologische klok ontregeld.

Rolluiken zijn nog altijd de beste manier om een kamer volledig te verduisteren. Heb je geen rolluiken? Koop dan gordijnen die zo weinig mogelijk licht doorlaten.

Beperk het geluid

Ook geluid kan nefast zijn voor je nachtrust. Omgevingsgeluiden zoals een tikkende klok of een drukke snelweg kunnen erg storend zijn en je slaap beperken. Vaak zijn oordopjes de enige oplossing voor dit probleem.

Anderzijds kan eentonig geluid van bijvoorbeeld een ventilator wel rustgevend werken. Er zijn tegenwoordig zelfs smartphone applicaties om gelijkaardige geluiden te produceren. Zoek maar eens naar ‘white noise generator’ in de app store.

De juiste hardheid van een matras

De hardheid van een matras speelt een belangrijke rol. Bij een te harde matras worden belangrijke drukpunten teveel belast, wat een optimale bloedcirculatie beperkt. Wanneer je matras te zacht is, gaat je bekken te hard doorzakken waardoor je rug niet voldoende rust krijgt.

De optimale hardheid verschilt van persoon tot persoon. Het is dus best om een matras op voorhand te testen. Tijdens het proefliggen kan je zelf controleren of een model voldoende comfort biedt. Probeer de meest voorkomende slaaphoudingen en vergelijk de diverse materialen.

Na verloop van tijd zal je matras een deel van zijn ondersteunend vermogen verliezen. Daarom is het een goed idee om je matras om de 10 jaar te vervangen.

De matrasgrootte

Slaap je het comfortabelst wanneer je veel ruimte hebt? Koop dan een extra brede matras. Er zijn namelijk modellen die 160cm breed zijn, maar ook grotere varianten van 180cm of 200cm. Zorg dat je ook in de lengte voldoende plaats hebt. Je eigen lichaamslengte +20cm wordt meestal als maatstaf gebruikt.

Een ergonomisch hoofdkussen

Je zou het misschien niet verwachten, maar ook het hoofdkussen heeft een invloed op je nachtrust. Een goed hoofdkussen zorgt ervoor dat je rug en nek recht blijven, waardoor je lekker ontspannen kan slapen. Ook dit verschilt van persoon tot persoon - testen is dus de boodschap.

De ideale temperatuur

Daarnaast speelt ook de temperatuur een rol. Zorg ervoor dat het niet te warm is in je slaapkamer. De ideale omgevingstemperatuur om te slapen ligt tussen de 16 en 18 graden Celcius. Extra verwarming is dus meestal niet nodig.

Kleur je slaapkamer

Uit onderzoek is gebleken dat mensen het best slapen in een blauwe slaapkamer. Deze kleur is namelijk een echte rustbrenger. Daarom wordt blauw in de chromotherapie (lichttherapie) gebruikt om de bloeddruk te verlagen. Levendige kleuren zoals rood, oranje en geel gebruik je best niet, omdat deze tinten energie uitstralen waardoor je minder snel in slaap valt.

Extra slaaptips

  • Houd een goed slaapritme aan; ga op vaste tijdstippen naar bed en zet je wekker op een vast uur (ongeveer 8u later).
  • Eet geen zware maaltijden vlak voor het slapengaan. Cafeïne wordt ook best vermeden.
  • Was regelmatig je bedgoed om de huisstofmijten te doden.
  • Zorg voor voldoende ventilatie en schone lucht of laat een raam op een kiertje.
  • Veel dutjes overdag kunnen je slaapritme ontregelen en een goede nachtrust belemmeren.
  • Vermijd TV, smartphones, computers… vlak voor het slapengaan. Door het licht van deze toestellen zal je minder snel in slaap vallen.

Geplaatst op woensdag 25 juni 2014